Kami sedia membantu perniagaan anda
Soalan Lazim
Perantauan Antarabangsa
-
Anda boleh meminta bantuan daripada orang yang bertanggungjawab dalam syarikat untuk mengaktifkan Perantauan Antarabangsa anda.
-
Tiada langganan bulanan diperlukan untuk mengaktifkan perkhidmatan Perantauan Antarabangsa.
Untuk maklumat lanjut tentang pas Perantauan serta caj bayar dan guna untuk data, panggilan dan SMS semasa membuat perantauan, anda boleh merujuk ke www.maxis.my/BusinessRoam
-
Ada 2 cara.
- Perkhidmatan perantauan Maxis Business boleh membuat panggilan dan SMS dalam semua rangkaian rakan kongsi perantauan serta sambungan Data di kebanyakan negara. Anda boleh mendapatkan maklumat mengenai perkhidmatan dan kadar di sini.
- Sekiranya anda sedang melancong, apabila anda HIDUPKAN telefon bimbit atau semasa ketibaan, anda akan menerima SMS yang memaparkan rangkaian telefon anda dan juga perkhidmatan yang disediakan.
Bagi negara yang TIADA data perantauan, adalah dinasihatkan untuk MEMATIKAN Data Perantauan pada tetapan telefon anda dan menggunakan alternatif lain. -
Anda juga boleh mengetahui sama ada data perantauan tersedia di negara yang anda lawati di sini.
Data perantauan telah ditamatkan di beberapa buah negara kerana tiada pas perantauan data yang berpatutan. Anda boleh kekal berhubung dengan panggilan dan SMS pada kadar bayar setiap penggunaan atau menggunakan alternatif sambungan data yang lain.
Semak sama ada peranti anda serasi dengan rangkaian perantauan yang tersedia di negara destinasi. Contoh: Hanya peranti 4G & 5G dengan panggilan kecemasan VoLTE yang diaktifkan dibenarkan di Australia.
-
Kerajaan Australia telah memberi kelulusan untuk menghentikan perkhidmatan 3G berkuat kuasa pada 28 Oktober 2024. Dengan undang-undang baru ini, hanya telefon yang terhubung ke rangkaian Australia sahaja boleh membuat panggilan kecemasan Triple Zero (000) melalui 4G. Perubahan ini juga memberi kesan kepada keperluan merantau bagi pelancong yang datang ke Australia.
Kesan:
Pengguna Maxis dengan perkhidmatan Perantauan Antarabangsa yang aktif mungkin menghadapi kesukaran untuk menyambung ke rangkaian tempatan walaupun menggunakan peranti 4G, serta tidak dapat membuat atau menerima panggilan dan SMS tanpa data.
Untuk memastikan peranti anda memenuhi syarat, anda boleh semak IMEI peranti anda di sini: https://amta.org.au/3g-closure-old/check-my-device/
Langkah-langkah untuk mendapatkan IMEI telefon anda:
- Android: Tetapan Telefon > Perihal Telefon
- iPhone: Tetapan Telefon > Umum > Perihal
Untuk info lanjut tentang VoLTE dan cara pengaktifan di peranti anda, sila rujuk di sini.
Jika peranti anda tidak serasi, anda boleh menggunakan panggilan dan mesej WhatsApp melalui sambungan Wi-Fi sebagai alternatif.
-
Anda boleh menyemak kadar perantauan secara mudah di sini.
Anda juga boleh menyemak di aplikasi Maxis, klik pada talian anda, kemudian pada Kadar Perantauan di ruangan Butiran Perkhidmatan.
Jika anda tidak mempunyai akses internet, anda juga boleh menyemak kadar perantauan untuk panggilan, SMS dan data dengan menghubungi *100# , pilih Perantauan Antarabangsa, pilih mana-mana Negara > Lain-lain Perkhidmatan > Semak Kadar.
-
Gunakan perkhidmatan Roam 120 kami untuk menikmati lebih penjimatan apabila anda membuat panggilan ke Malaysia dari luar negara.
Untuk menggunakan, hubungi *120*<kod negara><kod kawasan><nombor telefon>#.
-
Blok cas untuk panggilan ke Malaysia dari luar negara adalah 60 saat.
-
Anda akan dapat menikmati kelajuan internet yang lebih pantas melalui pas perantauan data apabila anda menggunakan 5G daripada rakan niaga kami. Anda memerlukan telefon 5G untuk alami kehebatan 5G.
-
Anda boleh menikmati perantauan 5G di negara-negara terpilih sekiranya anda memenuhi semua keperluan berikut:
- Pas akses 5G aktif pada pelan anda atau melanggan pelan Maxis Business Pospaid dengan 5G;
- Beli pas perantauan data di negara yang membolehkan perantauan 5G, semak di sini;
- Peranti berkemampuan 5G. Untuk senarai peranti berkemampuan 5G, sila semak di sini;
- SIM 4G LTE. Untuk menyemak, hanya dail *100*8*5# daripada telefon anda; dan
- Benarkan tetapan 5G pada peranti anda.
-
Perantauan 5G tersedia untuk pengguna Maxis di beberapa negara; dan akan ditambah pada masa akan datang.
- Australia (Optus)
- Belgium (Orange)
- Brunei (UNN)
- Bulgaria (Vivacom)
- China (China Mobile)
- Denmark (Telia)
- Estonia (Elisa, Telia)
- Finland (Elisa, Telia)
- France (Orange)
- Germany (Telefonica)
- Greece (Vodafone)
- Hong Kong (HK CSL)
- Indonesia (Telkomsel)
- Kuwait (Zain)
- Latvia (LMT)
- Lithuania (Telia)
- Luxembourg (Orange)
- Netherlands (KPN)
- New Zealand (Spark, Vodafone)
- Norway (Telia)
- Oman (Omantel)
- Philippines (Globe)
- Poland (Orange)
- Portugal (NOS, Vodafone)
- Qatar (Vodafone)
- Romania (Orange)
- Singapore (Singtel, Starhub)
- Slovakia (Orange)
- Slovenia (Telemach)
- South Africa (MTN)
- South Korea (SK Telecom)
- Spain (Orange)
- Sweden (Tele2, Telia)
- Switzerland (Salt, Swisscom)
- Taiwan (Chunghwa, Taiwan Mobile)
- Thailand (AIS, True Move)
- United Kingdom (Vodafone)
-
Ya, anda boleh menikmati 5G semasa menggunakan perantauan di beberapa negara terpilih sekiranya anda mempunyai perkara berikut:
- Pas akses 5G aktif pada pelan anda atau melanggan pelan Maxis Business Postpaid dengan 5G;
- Untuk terus menikmati perantauan 5G, sila aktifkan pas akses 5G melalui aplikasi Maxis di sini.
-
Sekiranya anda menggunakan ios 16.4 dan ke atas, serta menggunakan salah satu peranti yang disenaraikan di bawah, anda boleh menghubungkan 5G ketika menggunakan perantauan jika rangkaian 5G tersedia:
- iPhone 12 series
- iPhone 13 series
- iPhone 14 series
- iPhone SE 2022
- iPad Pro 12.9-inch (5th generation or later)
- iPad Pro 11-inch (3rd generation or later)
- iPad Air (5th generation)
- iPad mini (6th generation)
- iPad (10th generation)
Sedia untuk daftar bersama Perantauan Antarabangsa
Nak bercakap dengan kami?
Hubungi Perkhidmatan Pelanggan Maxis Business