Amaran: Waspada

Amaran: Waspada

Penipuan SMS yang mengaku sebagai Maxis

Bersedia untuk e-Invois, serahkan TIN anda hari ini.

Sedia untuk e-Invois, serah TIN anda.

Klik untuk Soalan Lazim

Sedia untuk daftar bersama Perantauan Antarabangsa

Kami sedia membantu perniagaan anda

Soalan Lazim

Maxis Business Fibre

  • Maxis Business Fiber adalah pelan jalur lebar fiber berkelajuan tinggi direka untuk perniagaan, menawarkan pelbagai pakej kelajuan berbeza.

  • Sila rujuk jadual dibawah:

    Kelajuan Pelan 100Mbps 300Mbps 500Mbps 1Gbps
    Harga Runcit RM119 RM179 RM219 RM299
  • Sila rujuk panduan di bawah berdasarkan jumlah bilangan pekerja bagi setiap organisasi anda:

    Kelajuan Pelan Bilangan Pengguna Internet
    (jumlah pekerja dalam syarikat)
    100Mbps Sehingga 20 pekerja
    300Mbps Sehingga 40 pekerja
    500Mbps Sehingga 60 pekerja
    1Gbps Sehingga 100 pekerja
  • Semua pelan Maxis Business Fibre dilengkapi dengan kontrak 24 bulan.

  • Maxis Business Fibre terbuka untuk semua pelanggan perniagaan berdaftar di dalam kawasan liputan kami. Periksa alamat perniagaan anda di Pemeriksa Liputan. Dokumen yang diperlukan termasuklah:

    1. Borang 9 & 49 atau Borang 12 & 49 (Untuk syarikat berdaftar anda)
    2. Surat Penganugerahan (LOA) atau Surat Permintaan (LOR) yang dikepilkan bersama dengan salinan foto Orang Kad Pengenalanan Pendaftaran Negara (IC) Orang Bertanggungjawab.
  • Untuk tukar, ikuti langkah berikut:

    1. Semak liputan anda di Pemeriksa Liputan.
    2. Hubungi pengedar Maxis terdekat anda atau hubungi 1 700 81 8881.
    3. Pilih pakej pilihan anda; pemasangan akan berlaku dalam tempoh 14 hari bekerja selepas pengesahan ketersediaan perkhidmatan.


    Walau bagaimanapun, sila ambil perhatian perkara berikut:

    1. Jika perkhidmatan sedia ada anda masih dalam tempoh kontrak yang ditetapkan, anda mungkin dikenakan bayaran penamatan awal atau penalti oleh pembekal perkhidmatan sedia ada anda.
    2. Untuk memastikan perniagaan anda memiliki perkhidmatan Internet tanpa gangguan, sila jangan tamatkan perkhidmatan sedia ada anda sebelum pemasangan Maxis Business Fiber selesai di premis perniagaan anda.
  • Jika anda bersetuju untuk melanggan Maxis Business Fibre, anda akan menerima router dengan SIM 4G (Jalur Lebar Segera) untuk akses internet segera, internet berkelajuan tinggi sehingga 1Gbps dengan kuota data tanpa had, perkhidmatan pemasangan profesional dan sokongan pelanggan 24/7. Selain itu, anda boleh memilih daripada pelbagai pelan fleksibel yang disesuaikan dengan keperluan perniagaan anda, bersama-sama ciri berpotensi seperti alamat IP statik.

  • Anda akan menerima SMS pemberitahuan apabila pendaftaran berjaya. Kami kemudiannya akan hubungi anda untuk mengatur pemasangan dalam masa 48 jam selepas menyemak butiran liputan perkhidmatan Business Fiber di kawasan anda. Selepas tarikh janji temu pemasangan berjaya ditetapkan, kami kemudiannya akan berkongsi butiran janji temu penuh dengan anda melalui SMS.

  • Selepas penerimaan permohonan anda, Maxis akan memasang dan mengaktifkan Perkhidmatan dalam tempoh lima belas (15) hari bekerja.

  • Kami akan mencadangkan beberapa slot masa untuk anda, dan anda boleh memilih tarikh dan masa pilihan anda berdasarkan slot kami yang tersedia.

  • Sila sediakan lima (5) soket kuasa dan sedikit wang tunai kerana caj mungkin dikenakan untuk pemasangan kabel bergantung pada keperluan di premis perniagaan anda.

  • Anda mesti memberi Maxis sekurang-kurangnya lima (5) hari notis awal untuk sebarang penjadualan semula atau pembatalan tarikh dan masa pemasangan yang ditetapkan yang dipersetujui pada mulanya antara anda dan Maxis. Untuk menjadualkan semula janji temu anda, hubungi talian mudah alih Maxis Business - 1919.

  • Tidak, anda tidak akan dikenakan bayaran jika anda memberikan Maxis dalam tempoh lima (5) hari notis awal untuk sebarang penjadualan semula atau pembatalan tarikh dan masa pemasangan yang ditetapkan. Walau bagaimanapun, bayaran sebanyak RM200 akan dikenakan oleh Maxis untuk sebarang pemberitahuan lewat mengenai penjadualan semula atau pembatalan tarikh pemasangan yang ditetapkan.

  • Tidak, Maxis tidak menanggung caj pemasangan bukan standard, termasuk namun tidak terhad kepada kabel luaran dari pintu masuk sehingga ke pendawaian dalaman di dalam tapak anda, pendawaian di atas siling, pendawaian bawah tanah dan pendawaian tersembunyi termasuk kabel dari membina bilik telekomunikasi ke tapak anda. Anda boleh melantik kontraktor anda sendiri atau berurusan terus dengan kontraktor/pemasang yang dilantik.

  • Sebaik-baiknya anda hadir di premis perniagaan anda semasa pemasangan. Walau bagaimanapun, jika anda tidak dapat hadir pada hari pemasangan, kami amat mengesyorkan bahawa salah seorang kakitangan IT anda hadir semasa pemasangan kerana Maxperts kami akan membantu untuk menyediakan pelan anda di premis anda untuk membantu memastikan rangkaian anda dikonfigurasikan dengan sewajarnya.

  • Ya, anda akan menerima panggilan 4 hari sebelum pemasangan dan peringatan melalui SMS 1 hari sebelum pemasangan. Pada hari pemasangan, pemasang kami akan menghubungi anda sejam sebelum pemasangan.

  • Jika anda memilih pakej kelajuan 100Mbps, anda akan menerima satu (1) router diperakui WiFi 6 gen seterusnya, satu (1) kotak ATA dan satu (1) telefon DECT. Untuk pakej kelajuan 300Mbps, 500Mbps dan 1Gbps, anda akan menerima satu (1) Mesh WiFi, bersama-sama dengan senarai peranti yang sama daripada pakej kelajuan 100Mbps.

  • Tidak, pemasangan fiber oleh Maxperts & sokongan selepas jualan adalah PERCUMA untuk semua pelan fiber.

  • WiFi Mesh ialah peranti yang membantu anda mengembangkan julat liputan WiFi anda di seluruh pejabat anda dan untuk menghapuskan sebarang titik mati WiFi di dalam pejabat anda. Ini kerana liputan WiFi berkualiti tinggi di seluruh pejabat anda adalah penting untuk memastikan pekerja anda produktif.

    Satu unit Mesh WiFi disediakan secara PERCUMA untuk pakej kelajuan 300Mbps, 500Mbps dan 1Gbps. Untuk pakej kelajuan 100Mbps, terdapat pilihan untuk menambah satu (1) unit Mesh WiFi dengan bayaran seperti yang dinyatakan dalam borang pendaftaran.

  • Ya, anda boleh menaik taraf kepada kelajuan muat turun yang lebih tinggi daripada kelajuan muat turun semasa yang anda langgan semasa tempoh perkhidmatan minimum dengan syarat infrastruktur tersedia di tapak anda.

  • Tidak, anda tidak boleh menurunkan taraf semasa tempoh langganan kontrak minimum. Jika anda menurunkan taraf perkhidmatan sebelum tamat tempoh minimum perkhidmatan, anda perlu membayar Maxis caj berulang bulanan untuk baki bulan untuk langganan.

  • Sila hubungi pengedar atau Pengurus Akaun anda. Sebagai alternatif, anda juga boleh menghubungi 1800-82-1919.

  • Ya, pelan Business Fiber baharu anda akan diperbaharui selama 24 bulan lagi. Untuk menukar atau menaik taraf pelan anda, sila hubungi pengedar/pengurus akaun anda atau hubungi 1800-82-1919.

  • Untuk menukar atau menaik taraf pakej Business Fiber semasa anda, sila hubungi pengedar/pengurus akaun anda atau hubungi 1800-82-1919 dan mereka akan menasihati anda dengan sewajarnya berdasarkan kontrak sedia ada anda serta faedah dan syarat pelan baharu.

  • Sila hubungi pengedar/pengurus akaun anda atau hubungi 1800-82-1919 jika anda ingin menukar pelan anda dan mereka akan menasihati anda dengan sewajarnya.

  • Jika anda ingin menamatkan perkhidmatan Business Fiber anda, sila berikan notis bertulis awal tiga puluh (30) hari kepada Maxis. Sebagai alternatif, anda juga boleh menghubungi peniaga atau pengurus akaun anda mengenai penamatan anda.

  • Anda mesti membayar kepada Maxis caj berulang bulanan untuk keseluruhan bulan yang tinggal untuk tempoh minimum perkhidmatan jika anda menamatkan perjanjian perkhidmatan Business Fiber anda sebelum tempoh perkhidmatan minimum.

  • Tiada caj dikenakan jika perkhidmatan anda telah melepasi tempoh kontrak. Yuran penamatan awal akan dikenakan jika perkhidmatan anda masih dalam tempoh kontrak..

    Tiada caj penalti untuk penamatan selepas tempoh kontrak. Walau bagaimanapun, anda dikehendaki menyelesaikan sebarang bil tertunggak sebelum penamatan.

  • Ya, anda dikehendaki memulangkan peralatan Maxis kepada keadaan berfungsi dengan baik. Jika anda tidak memulangkan Peralatan Maxis atau jika anda memulangkan Peralatan Maxis tetapi ia tidak dalam keadaan berfungsi dengan baik, anda akan dikenakan bayaran sebanyak RM200, atau caj lain yang mungkin dimaklumkan kepada anda oleh Maxis dari semasa ke semasa. Caj ini tidak termasuk cukai yang dikenakan.

Ready to sign up for Maxis Business Fibre?

Soalan lazim hanya untuk tujuan penjelasan sahaja. Soalan lazim mungkin akan digubah dari semasa ke semasa. Sila rujuk Terma Penggunaan and Terma & Syarat produk dan/atau perkhidmatan untuk lebih maklumat lanjut.

Nak bercakap dengan kami?

Hubungi Perkhidmatan Pelanggan Maxis Business